Експлуатаційні властивості трансмісійних масел відповідно до умов експлуатації та конструкції агрегатів, встановлює найпоширеніший в світі стандарт, розроблений Американським інститутом нафти (API). Указателем класу API для трансмісійних масел є аббревіатура GL (Gear Lubricant) з нумерацією від 1 до 6. У сучасних легкових автомобілях різних типів використовуються масла GL-4 та GL-5. GL 1 - GL-3 застосовуються тільки в трансмісіях старих автомобілів.
Качественное масло моторное купить по самой выгодной стоимости на сегодняшний день.
Група GL-6 в даний час не використовується, так як вважається, що клас GL-5 відповідає найсуворішим вимогам.
В 1998 г. API, працюю в контакте з SAE (Американська асоціація автомобільних інженерів) і ASTM (Американське суспільство випробувань матеріалів), запропонували два нових категорії оцінки якості трансмісійних масел: PG-1 та PG-2 (PG-1 - для ручних коробок передач важких вантажних автомобілів та автобусів; PG-2 - для ведучих осей вантажних автомобілів та автобусів). Особое внимание приділялося високотемпературним властивостям цих масел. В технічній літературі категорію PG-2 іноді позначають группою GL-7.
Класификация API предусматривает деление трансмиссионных масел в основном по уровню противозадирных свойств. Чем більше номер групи GL, тим ефективніше присадка, що забезпечує ці властивості. У них містяться серністські з'єднання, що в критичних режимах роботи зубчатых пар приводять до хімічних змін поверхневого шару металу, який перетворюється в тонку модифіковану плівку - продукт зносу. Незважаючи на те, що метал при цьому хімічно розчинений, сумарний ущерб в тяжких умовах роботи виявиться меншим.
Але така хімічна модифікація масла дозволяє знизити знос сталі або чавуну. Цветные же метали, з яких виготовляють синхронізатори механічних КПП, не завжди зимаються з сірниковими з'єднаннями, тому зношуються швидше. Именно поэтому на переднеприводних ВАЗах, поки російськими заводами не було встановлено виробництво відповідної «трансмісії», застосовується звичайна моторна масло. У цьому випадку при відмінній збереження синхронізаторів підвищений шум ізносу.
Використання в механічних КПП масла класу GL-5 може стати причиною затрудненого включення передач, так як принцип роботи синхронізаторів заснований на використанні такого явища як трение. Чим вище коефіцієнт трієнню робочих поверхонь механізму синхронізації, тим легше включаються передачі. А так як ефективні протиповітряні присадки цього масла зменшують коефіцієнт трения, для включення передачі на легагу КПП необхідно прикладати великі зусилля.
Ці приклади показують, що класифікація API багато в чому не відображає важливих властивостей масел, необхідних для ефективної роботи агрегатів трансмісій. В зв'язку з цим автопроизводители выдвигают дополнительные требования к трансмиссионным маслам, используя классификацию API только как основу. Свои спецификации есть такие фирмы-производители автомобилей и агрегатов, как Chrysler, Ford, General Motors, Mack, MAN, Mercedes, Volvo.
Підводячи ітоги, можна сказати, що масло рівня GL-4 призначене для роботи в синхронізованих коробках передач легкових заднепривідних і переднеприводних автомобілів. Масло цього класу забезпечує надійну захист КПП і в той же час не агрессивно по відношенню до синхронізаторам.
Масло GL-5 рекомендується для роботи в тих агрегатах трансмісії, де є гіпоїдні зацеплення. Одна з найбільш часто допустимих помилок - заправка маслом класу GL-4 редукторів заднепривідних автомобілів - веде до більш швидкого зносу і, як слід, швидкого виходу з ладу шестерен головної пари. Оптимальним вибором можна вважати трансмісійний масло, що отримав специфікацію виробника даного автомобіля. Як правило, провідні виробники масел вказують ці дані на каністрі. Следует знати, що деякі виробники випускають універсальні масла, призначені як для коробки передач з синхронізаторами, так і для навантажених гіпоїдних передач.
Уровень протиизносных і протизадирних властивостей трансмісійних масел визначається не тільки складом і концентрацією присадок, але й в'язкістю. Масла повинні, з одного боку, зберігати високу в'язкість при робочих температурах, щоб не руйнуватися масляна плівка і нормально ущільнювати зазоры, з іншого боку - не стати надто в'язкими при мінусових температурах навколишнього середовища, щоб на "холодну" не перешкоджати русі шестерні агрегатів. Занадто висока в'язкість ускладнює роботу синхронізаторів, адже надто в'язкою масло при переключенні передач необхідно постійно виділяти з зазоров між контактуючими робочими поверхнями. В сильні морози з-за цього на "холодну" також утрудняється включення передач, а автомобіль може рухатися навіть на нейтральній передачі (при включеному зчепленні).